Igencsak mozgalmas időszakban foglalta el az Eszterházy Károly Egyetem rektori székét dr. Pajtókné dr. Tari Ilona, ugyanis a világszerte dúló koronavírus-járvány komoly próbatétel elé állította és állítja a felsőoktatás szereplőit, legyen szó hallgatókról vagy tanárokról. Így aztán beszélgetésünk során nemcsak az intézmény jövőjét érintő elképzelésekről, az esetleges modellváltásról, a hagyományos, illetve az újabb képzési irányokról kérdeztük őt, hanem a pandémia által kikényszerített változtatásokról, az oktatás új formáival kapcsolatos pozitív és negatív tapasztalatokról is.
Fél éve nevezték ki az Eszterházy Károly Egyetem élére. Kíváncsi lennék, hogy 5-10 év távlatában milyennek szeretné látni az Ön által irányított intézményt?
Meggyőződésem, hogy az egyetem jövőjének kulcsa a több évszázados hagyományok értékeinek megőrzése mellett a gazdasági-társadalmi kihívásokra való megfelelő válaszok megadásában rejlik. Az Eszterházy Károly Egyetemet egy innovatív, szolgáltató intézményként képzelem el, amely kielégíti a regionális gazdaság és munkaerőpiac igényeit, emellett nemzetközi szinten is megállja a helyét mind az oktatás, mind a kutatás terén.
Az egyetem elődei hagyományosan a honi tanárképzés fellegvárai voltak. Mi a helyzet most ezen a területen? És mindezt hogyan befolyásolja a Komplex Alapprogram néven futó új pedagógiai modell?
A hagyományainkra alapozva ez ma is a fő tevékenységünk. A pedagógusképzés és továbbképzés fejlesztésében, a XXI. század iskolájának kialakításában országosan is meghatározó szerepet kívánunk betölteni. Nálunk működik az Oktatás 2030 – Tanulástudományi Kutatócsoport, amelynek küldetése a köznevelés tartalmi megújításának, tantervfejlesztésének szakmai támogatása. A munkatársainknak köszönhető például a Nemzeti Köznevelési Portál, amely tartalmi-formai megújulást eredményezett a köznevelésben. De arra is büszkék vagyunk, hogy itt hoztuk létre a köznevelés – szándékaink szerint – módszertani megújítását megvalósító Komplex Alapprogramot, amelynek nagy értéke, hogy a diákok egyéni fejlődésére összpontosít és élményszerűvé teszi a tanulást. A fogadtatás nagyon jó: eredetileg 350 iskolát terveztünk bevonni a programba, de ezt már most jócskán meghaladtuk. És még valami… Nagyon fontosnak tartjuk, hogy a nálunk végzett hallgatóknak segítsünk megtalálni a nekik leginkább megfelelő munkahelyet, míg az iskoláknak a hiányzó munkatársakat. Ezért hoztuk létre a Pedagógus Állásbörze honlapot. Meggyőződésünk, hogy értékorientált, nyitott, kreatív – és persze, megfelelő felkészültségű – szakemberek képzésével hozzájárulhatunk a jövő sikereihez.
Míg a tanárképzés sok-sok évtizedes történet, addig például a szőlész-borász mérnökök képzése lényegesen rövidebb múltra tekinthet vissza, noha az elindítása teljesen logikus volt Magyarország egyik legismertebb és leghíresebb történelmi borvidékén…
Bár a szőlészeti-borászati oktatásnak és kutatásnak évszázados hagyománya van városunkban, az igazi lendületet számunkra az egyetemmé válás, továbbá a Szőlészeti és Borászati Kutatóintézetnek a hozzánk kerülése hozta meg. A szőlész-borász mérnökök képzése iránt egyre nagyobb az érdeklődés. Ez köszönhető – többek között – komoly nemzetközi beágyazottságunknak, így a bordeaux-i, kettős diplomát adó képzésnek. A kőlyuktetői kísérleti szőlőültetvény pedig gyakorlati lehetőséget biztosít a hallgatóinknak, legyen szó szőlőültetvények telepítéséről, metszésről vagy éppen borok készítéséről. Ha a nemzetközi publikációs teljesítményt vizsgáljuk, bátran kijelenthetjük, hogy egyetemünk ma a legeredményesebb szőlészeti-borászati kiválósági kutatóműhely az országban. Mindezekre alapozva azt szeretnénk elérni, hogy ne pusztán regionálisan, de országosan is szolgáljuk a magyar szőlészet és borászat fejlődését.
Egy, a közelmúltban Önnel készült interjúban azon véleményének adott hangot, hogy az Eszterházy Károly Egyetem esetében sem kizárt a modellváltás. Ez összefüggésben van azzal a minapi újsághírrel, miszerint elképzelhető, hogy az egyetemet átveszi az egri érsekség?
Ahogy az említett interjúban is elmondtam, a kormány célja egy hatékony és korszerű felsőoktatás kialakítása és működtetése. Nem kizárt, hogy – a versenyképesség fokozása, valamint a tudományos és innovációs teljesítmény emelése érdekében – egyetemünkön is fenntartóváltásra kerül sor. Ha ez időszerű lesz, természetesen készséggel számolok majd be a változásról.
A koronavírus-járvány rohamos terjedése miatt nemcsak tavasszal, de az őszi félévben is át kellett térni az online oktatásra. Véleménye szerint hogyan működik mindez, milyen pozitívumai, illetve negatívumai vannak e kényszerű megoldásnak?
A koronavírus-járvány átformálta a munkamódszereinket. Sajnos, a tavaszi félévben volt alkalmunk gyakorlatot szerezni e téren, ezért a mostani átállás zökkenőmentesen zajlott. A korszerű távoktatási módszereket a jövőben is alkalmazzuk majd. Hogy mást ne mondjak, a gazdálkodás és menedzsment, illetve a programtervező informatikus szakjainkat szeptemberben távoktatás formájában is kínáljuk a felvételizőknek. Az ugyanakkor kétségtelen, hogy nehezen éljük meg a személyes találkozások hiányát. A járványhelyzet mindnyájunk számára egyben próbatétel is, amelynek minden bizonnyal megfelelünk majd. Úgy vélem, ezekben a nehéz időkben erőt adhatnak nekünk Ferenc pápának a járványhelyzet kapcsán elhangzott mondatai, amelyek így szólnak: „E drámai helyzet, amelyben most vagyunk, arra ösztönöz, hogy komolyan vegyük azt, ami komoly, s ne vesszünk el a lényegtelen dolgokban. Fedezzük fel, hogy az életünk nem hasznos, ha nem szolgálunk. Mert az élet mércéje a szeretet.”
SZERZŐ: STANGA ISTVÁN
FOTÓ: VOZÁRY RÓBERT